Koncepcja przedszkola
KONCEPCJA FUNKCJONOWANIA I ROZWOJU PRZEDSZKOLA PUBLICZNEGO NR 38 W SZCZECINIE 2017/2022
1. O PLACÓWCE
Przedszkole Publiczne Nr 38 w Szczecinie usytuowane jest w dzielnicy Pomorzany. Placówka sąsiaduje ze Szkołą Podstawową nr 20 oraz 4 przedszkolami.
Mieści się w wolnostojącym budynku z przyległym do niego ogrodem z bogatym drzewostanem, wyposażonym w nowe sprzęty. Placówka posiada kolorowe, słoneczne sale dydaktyczne, wyposażone w atestowane nowoczesne meble, pomoce dydaktyczne i zabawki rozwijające aktywność dziecka, pobudzające wyobraźnię i inwencję twórczą.
Przedszkole jest placówką 5 oddziałową czynną od 6.30 do 17.00.
Zatrudnionych jest 11 nauczycieli posiadających wysokie kwalifikacje.
Placówka cieszy się wśród rodziców dobrą opinią. Jej atuty to: dobre położenie, dogodny dojazd, duży, zielony pięknie zadrzewiony ogród, dobrze wyposażony w sprzęt; życzliwa atmosfera sprzyjająca zabawie i pracy, wykwalifikowany personel. Staramy się zapewnić wszystkim dzieciom warunki pozwalające rozwijać ich naturalną potrzebę działania i tworzenia oraz indywidualne predyspozycje i talenty.
Opieramy się przede wszystkim na gruntownej realizacji podstawy programowej. Znakomitymi środkami w naszym przedszkolu pomagającymi osiągnąć powyższe cele są powszechne stosowane metody nauczania przedszkolnego: R. Labana, K. Orffa, E. Gruszczyk-Kolczyńskiej, W Scherborne, kodowanie na dywanie i inne. Naszym największym dobrem jest dobro dziecka. Przygotowujemy je do odnoszenia sukcesów i radzenia sobie z trudnościami. Stwarzamy każdemu dziecku szansę rozwoju jego możliwości. Pragniemy w każdym dziecku rozbudzać ciekawość świata, ludzi, spostrzegawczość i wrażliwość. Chcemy wychować dziecko z bogatą wyobraźnią twórczą, zdolne do spontanicznej ekspresji, otwarte na pomysły i inspiracje płynące od innych osób oraz gotowe szukać nowych, lepszych oryginalnych rozwiązań.
Podejmowane przez nauczycieli działania są adekwatne do potrzeb i możliwości dzieci, co wynika z ciągłego monitorowania procesu wspomagania rozwoju i edukacji dzieci. Placówka podejmuje nowatorskie rozwiązania, czego przykładem jest realizacja wielu programów własnych, opracowanych przez nauczycieli przedszkola oraz udział w projektach. Osiągnięcia każdego dziecka są monitorowane i analizowane, co skutkuje dostosowaniem odpowiednich form i metod pracy do potrzeb rozwojowych i zainteresowań wychowanków.
Dzięki miłej, serdecznej i domowej atmosferze stworzonej przez wszystkich pracowników, dzieci łatwo odnajdują się w grupach rówieśniczych i chętnie uczestniczą w różnych formach aktywności oferowanych przez placówkę.
Przedszkole podejmuje szereg działań o charakterze prozdrowotnym, proekologicznym, promuje zdrowy styl życia i zdrowe odżywianie.
Wychowankowie odnoszą sukcesy w konkursach wiedzy, tanecznych, sportowych, ekologicznych, plastycznych, muzycznych, teatralnych, otrzymując nagrody, wyróżnienia i podziękowania.
2. MISJA PRZEDSZKOLA
Jesteśmy po to by:
- Wspomagać wszechstronny rozwój każdego wychowanka w oparciu o rozpoznanie jego potrzeb i możliwości,
- Integrować oddziaływania wychowawcze: dom - przedszkole - środowisko; 3. Stymulować i wspierać indywidualności dziecka;
- Przygotować dzieci do podjęcia z sukcesem obowiązków szkolnych;
- Pomagać w pokonywaniu trudności oraz rozwijać zainteresowania i uzdolnienia dzieci;
- Promować zdrowy styl życia;
- Kształtować u dzieci wrażliwość ekologiczną;
- Kształtować czynną postawę dzieci wobec własnego zdrowia i bezpieczeństwa;
3. WIZJA PRZEDSZKOLA
Przedszkole Publiczne Nr 38 to przedszkole przyjazne dzieciom i rodzicom. Celem jest stworzenie każdemu dziecku warunków do wszechstronnego rozwoju na miarę jego indywidualnych możliwości oraz wspomaganie rodziców w wychowaniu i niwelowaniu trudności wychowawczych z dzieckiem.
Przedszkole nasze:
- Jest placówką bezpieczną , innowacyjną, przygotowującą dzieci do podjęcia nauki w szkole.
- Ukierunkowane jest na dziecko, jego potrzeby, umożliwia mu wszechstronny rozwój osobowości.
- Umożliwia wyrównywanie szans edukacyjnych wszystkim dzieciom oraz uwzględnia w swoich działaniach potrzeby środowiska.
- Atmosfera przedszkola sprzyja akceptacji każdego dziecka, przeciwdziała izolacji społecznej i nietolerancji wobec wszelkich „inności”.
- Rodzice są partnerami uczestniczącymi w życiu przedszkola.
- Zatrudnia wykwalifikowaną, kompetentną, zaangażowaną i odpowiedzialną kadrę pedagogiczną.
- Stwarza dzieciom możliwość samorealizacji, pracy z rówieśnikami, kreatywnego myślenia, działania i przeżywania, uczestniczenia w ciekawych zajęciach, poznawania otaczającej rzeczywistości z zachowaniem wartości uniwersalnych: dobra, prawdy i piękna.
- Wszyscy przestrzegają praw dziecka, dbają o dobre stosunki międzyludzkie i skuteczną komunikację interpersonalną.
- Promuje swoje osiągnięcia w środowisku lokalnym.
- Posiada dobrą bazę, wyposażenie a estetyka pomieszczeń i otoczenia wpływają na wysoki poziom pracy.
4. WIZJA DZIECKA W NASZYM PRZEDSZKOLU
Dziecko jest: ciekawe świata, ufne w stosunku do nauczycieli, radosne, aktywnie uczestniczące w życiu przedszkola, twórcze i samodzielne w działalności zabawowej i edukacyjnej podejmowanej na rzecz własnego rozwoju, uczciwe i prawdomówne, odpowiedzialne i obowiązkowe, kulturalne i tolerancyjne, świadome zagrożeń.
5. MODEL ABSOLWENTA
Nasz absolwent jest:
- ciekawy świata, samodzielny, zaradny:
- zaspokaja swoją ciekawość poprzez częste zadawanie pytań,
- aktywnie wykonuje samodzielne zadania,
- interesuje się nauką, literaturą i muzyką,
- ma bogatą wiedzę o środowisku, jego zasobach i ich ochronie,
- osiągnął optymalny dla swego potencjału rozwojowego poziom wiedzy, umiejętności i sprawności,
- rozważny, odpowiedzialny:
- dba o swoje zdrowie, higienę osobistą, wygląd,
- zna i respektuje prawa i obowiązki w grupie i w rodzinie,
- zna konsekwencje zachowań własnych i innych osób.
- umie wyrażać i kontrolować swoje emocje,
- umie radzić sobie w sytuacjach trudnych,
- uczciwy, prawdomówny:
- szanuje własność swoją i cudzą,
- stosuje powszechnie uznawane normy etycznych zachowań,
- działa na rzecz społeczności.
- odróżnia dobro od zła,
- kulturalny, szanujący innych:
- zna i stosuje obowiązujące normy kulturalnego zachowania,
- szanuje innych ludzi,
- tolerancyjny wobec innych przekonań,
- nie używa brzydkich słów,
- gotowy do działania na rzecz środowiska przyrodniczego i społecznego.
- przygotowany do roli ucznia szkoły podstawowej:
- aktywny w podejmowaniu działań,
- dojrzały społecznie i emocjonalnie do pełnienia roli ucznia klasy pierwszej,
- samodzielny,
- potrafiący współdziałać w zespole,
- wykazujący motywację do uczenia się i wysiłku intelektualnego.
SZCZEGÓŁOWE ZAŁOŻENIA KONCEPCJI FUNKCJONOWANIA I ROZWOJU PRZEDSZKOLA PUBLICZNEGO Nr 38 W SZCZECINIE
I. DZIAŁANIA WOBEC DZIECI – opiekuńcze, wychowawcze i dydaktyczne.
- Tworzenie warunków do wszechstronnego rozwoju dziecka i wspieranie jego potrzeb.
- Kształtowanie umiejętności potrzebnych dziecku do podjęcia nauki w szkole, w tym szczególnie umiejętności społecznych, odporności emocjonalnej i zwiększenia podatności na proces uczenia się pod kierunkiem dorosłego,
- Stosowania w pracy dydaktycznej nowoczesnych metod i form nauczania.
- Diagnozowanie potrzeb i analizowanie osiągnięć i zachowań dzieci z uwzględnieniem ich możliwości rozwojowych.
- Podnoszenie intensywności i skuteczności pracy wyrównawczej w celu wyrównywania szans edukacyjnych.
- Realizacja projektów edukacyjnych (opracowanych przez nauczycieli z przedszkola) dla dzieci zdolnych rozwijających zainteresowania i uzdolnienia
- Promowanie talentów i uzdolnień dzieci w środowisku poprzez udział w konkursach plastycznych, muzycznych organizowanych na terenie powiatu, województwa lub ogólnopolskich.
- Promowanie zdrowego i ekologicznego stylu życia.
- Stwarzanie dzieciom warunków do zabawy, jako jednego z najważniejszych elementów wielostronnej aktywności dziecka.
- Podejmowanie działań wychowawczych eliminujących zagrożenia.
Działania te zamierzamy zrealizować poprzez bogatą ofertę edukacyjną:
- Programy własne
- Programy ogólnopolskie
- Programy miejskie
- Projekty edukacyjne opracowane przez nauczycieli przedszkola.
- Poszukiwanie i stosowanie różnorodnych metod pracy dostosowanych do możliwości i potrzeb dzieci:
- Podnoszenie kompetencji w zakresie znajomości języka nowożytnego.
- Organizowanie na terenie placówki przedstawień, koncertów, teatrów, imprez,
- Udział dzieci w różnych konkursach i przeglądach.
II. WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI
Przedszkole Publiczne Nr 38 za jeden z priorytetów uważa dobrą współpracę ze środowiskiem rodzinnym. Preferuje aktywne formy udziału dzieci i rodziców w życiu przedszkola. Integruje to środowisko poprzez wspólne świętowanie przy różnych okazjach.
Swoje cele przedszkole osiąga poprzez zróżnicowane formy współpracy z rodzicami, które z całą pewnością mówią o otwartości przedszkola dla dzieci i ich rodzin.
PROPOZYCJE DLA RODZICÓW:
- zebrania ogólne z udziałem specjalistów,
- zebrania grupowe,
- zajęcia adaptacyjne dla trzylatków,
- kontakty indywidualne wg potrzeb,
- konsultacje,
- zajęcia otwarte, dni otwarte,
- wspólne świętowanie, rodzinne spotkania, uroczystości z udziałem rodziców, i przedstawicielami najbliższego środowiska dziecka / Dzień Babci, Dziadka, Matki/,
- kącik informacyjny w przedszkolu,
- segregator dla rodziców,
- strona internetowa przedszkola,
- wystawki prac dzieci,
- dni otwarte dla dzieci, które nie uczęszczają do przedszkola,
- wystawy, konkursy, przedstawienia, kiermasze, wycieczki.
- „Uniwersytet dla rodziców” – wykłady i pogadanki z udziałem specjalistów: pedagoga, psychologa, mediatora, logopedy,
- Książka dla rodzica – polecanie i możliwość wypożyczenia książek z dziedziny psychologii, pedagogiki itp.
- Klub czytających rodzin
III. WSPÓŁPRACA ZE ŚRODOWISKIEM LOKALNYM
Współpraca ze środowiskiem lokalnym może służyć różnorodnym celom oraz przybierać postać różnych zadań.
Celem współpracy przedszkola ze środowiskiem lokalnym jest kształcenie w dzieciach:
- chęci poznania świata,
- umiejętności komunikowania się z innymi,
- szacunku do przyrody i współodpowiedzialności za nią,
- umiejętności funkcjonowania w środowisku lokalnym.
W najbliższych pięciu latach chciałabym kontynuować dotychczasową współpracę z jednostkami i instytucjami: jak również nawiązać nowe kontakty, które będą szczególnie pomocne w realizacji jednego z głównych priorytetów – jakim jest w dbałość o właściwy i wszechstronny rozwój umiejętności i sprawności ruchowej.
IV BAZA
W przedszkolu zostały wyremontowane: hol, szatnia, klatka schodowa (wymiana oświetlenia, drzwi, malowanie ścian) pokój nauczycielski, pokój socjalny, pomieszczenie biurowe oraz jedna sala zabaw.
Sale zostały wyposażone w nowe meble, zabawki, pomoce dydaktyczne, sala „starszaków” została wyposażona w rzutnik multimedialny i ekran.
Budynek zyskał nowy wygląd: wymiana okien, parapetów zewnętrznych, naprawa dachu.
Ogród zyskał nowe krzewy, drzewa oraz sprzęt do zabawy.
Plany na dalsze 5 lat:
- instalacja monitoringu na zewnątrz budynku,
- zakup tablicy interaktywnej do grupy najstarszej,
- remont 3 sal zabaw,
- remont kuchni,
- remont tarasu,
- modernizacja ścieżek w ogrodzie,
- wykonanie projektu modernizacji łazienek.
V. PROMOCJA PLACÓWKI
Bardzo ważnym aspektem pracy przedszkola jest właściwe eksponowanie jego działań w środowisku lokalnym.
Działania promocyjne:
- Prezentowanie życzliwej postawy wobec dzieci, ich rodziców i innych osób.
- Prowadzenie strony internetowej.
- Prowadzenie kroniki przedszkola.
- Prezentacja wydarzeń mających miejsce w placówce w mediach lokalnych.
- Dbałość o estetykę otoczenia wewnątrz i na zewnątrz budynku.
- Udział w imprezach miejskich, osiedlowych.
VI. KADRA
- Wspomaganie nauczycieli w opracowywaniu i wdrażaniu innowacji pedagogicznych.
- Przygotowanie pomieszczeń i niezbędnych pomocy dydaktycznych do realizacji programów, projektów.
- Inspirowanie nauczycieli do stosowania aktywizujących form i metod pracy dla podniesienia efektywności procesu kształcenia.
- Prowadzenie warsztatów dla nauczycieli z wykorzystaniem aktywizujących metod pracy.
- Uczestniczenie w pracach zespołów problemowo- zadaniowych, promowanie ich działań.
- Finansowanie szkoleń ze środków budżetowych zgodnie z zapotrzebowaniem nauczycieli i przedszkola,
- Inspirowanie nauczycieli do doskonalenia zawodowego własnym przykładem - organizowanie szkoleń, narad, konferencji we współpracy z placówkami doskonalenia, zgodnie z przyjętymi planami oraz porozumieniami,
- Modyfikowanie systemu wspomagania nauczycieli w oparciu o wyniki ewaluacji planów doskonalenia.